X
تبلیغات
سلام آبادی" مراسخون علیاء"

سلام آبادی" مراسخون علیاء"

تفریحی _ سرگرمی

اشعار زیبای رهبری

  انتظار

شعری از مقام معظم رهبری درباره انتظار

دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو

سپندوار زکف داده ام عنان بی تو

ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ

ز جام عشق لبی تر نکرد جان بی تو

چو آسمان مه آلوده ام ز تنگ دلی

پر است سینه ام ز اندوه گران بی تو

نسیم صبح نمی آورد ترانه شوق

سربهار ندارند بلبلان بی تو

لب از حکایت شبهای تار می بندم

اگر امان دهدم چشم خون فشان بی تو

چو شمع کشته ندارم شراره ای به زبان

نمی زند سخنم آتشی به جان بی تو

زبی دلی و خموشی چون نقش تصویرم

نمی گشایدم از بی خودی زبان بی تو

عقیق صبر به زیر زبان تشنه نهم

چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو

گزارش غم دل را مگر کنم چو امین

جدا ز خلق به محراب جمکران بی تو

3




   
مهر افروزان


ازسرجان بهر پیوندکسان برخاستم                چون الف در وصل دلها از میان بر خاستم

وازگون  هرچندجام روزیم چون لاله بود             از کنار خوان قسمت  شادمان برخاستم

بزم هستی را فرض مهر فروزان تو بود        همچو شبنم چهره چون کردی عیان برخاستم

همچو بلبل با گران جانان ندارم الفتی          طوطیان چون لب گشودند از میان برخاستم

از لگد کوب حواث عمر دیگر یافتم                  چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم

طاقت دم سردی  دوران ندارم همچو گل            دربهار افکنده رخت ودر خزان بر خاستم

آزمودم عیش راحت را به کنج دام تو                از سر جولانگه کون ومکان بر خاستم

صحبت شورده حالان مایه شوریدگی است    با امین هرگه نشستم   بی امان برخاستم



غمگساری یاران

زآه سینه سوزان ترانه می سازم

                                                     چو نی زمایه جان این فسانه می سازم

به غمگساری یاران چو شمع می سوزم

                                                           برای اشک دمادم ، بهانه می سازم

پر نسیم به خوناب اشک می شویم

                                                          پیامی از دل خونین روانه می سازم

نمی کنم دل ازین عرصه شقایق فام

                                                             کنار لاله رخان آشیانه می سازم

در آستان به خون خفتگان وادی عشق

                                                     برون ز عالم اسباب ، خانه می سازم

چو شمع بر سر هر کشته می گذارم جان

                                                          ز یک شراره هزاران زبانه می سازم

ز پاره های دل من شلمچه رنگین است

                                                    سخن چو بلبل از آن آشیانه می سازم

سر و تن و دل و جان را به خاک می فکنم

                                                       برای تیر تو چندین نشانه می سازم

کشم به لجه شوریدگی بساط " امین
"

                   کنون که رخت سفر چون کرانه می سازم


5



یاران خراسانی

سرخوش زسبوی غم  پنهانی  خویشم         چون زلف تو سرگرم پریشانی خویشم

   در بزم  وصال  تو  نگویم  زکم وبیش         چون آیینه خوکرده به حیرانی خویشم

  لب  باز  نکردم  به  خروشی  و  فغان          من  محرم  راز دل  طوفانی  خویشم

  یک  چند پشیمان شدم از رندی و مستی        عمری  پشیمان  ز  پشیمانی   خویشم

  از شوق  شکر  خند  لبش جان نسپردم           شرمنده  جانان  بگرانجانی   خویشم

  بشکسته تر از خویش ندیدم به همه عمر         افسرده دل ازخویشم وزندانی خویشم

  هر چند  امین  بسته  دنیا  نیم       اما            دلبسته   یاران   خراسانی    خویشم





                   برای سلامتی آقا امام زمان وتعجیل در فرجش  صلوات و عجل فرجهم

+ نوشته شده در  سه شنبه 1 شهریور1390ساعت 5:24  توسط بچه دِه  | 

جملات زیبا

به قدر کافی نادان باش تا معجزه را باور کنی

به قدر کافی ضعیف باش تا بدانی که نمی توانی

به قدر کافی عاقل باش تا بدانی همه چیز را نمی دانی.

به قدر کافی قوی باش تا هر روز با دنیا روبه رو شوی.

همیشه فکرکن که توی یک دنیای شیشه ای زندگی می کنی پس مراقب باش به طرف کسی سنگ پرت نکنی چون

اول دنیای خودتو می شکنی.

 

چه زیباست هنگامی که در اوج نشاط و بی نیازی هستی دست به دعا برداری.

 

زندگی گره ای نیست که در جست و جوی گشودن آن باشیم. زندگی واقعیتی است که باید آن را تجربه کرد.

به قدر کافی نادان باش تا معجزه را باور کنی

به قدر کافی ضعیف باش تا بدانی که نمی توانی            .

به قدر کافی عاقل باش تا بدانی همه چیز را نمی دانی.

به قدر کافی قوی باش تا هر روز با دنیا روبه رو شوی.

باران باش، که در باریدنش علف هرز و گل سرخ از برایش یک معناست
بالاتر از همه چیز این‌است‌که با خودمان صادق باشیم....                  ویلیام شکسپیر

بگذار تا شیطنت عشق چشمان تو را به عریانی خویش بگشاید شاید هر چند آنجا جز رنج و پریشانی نباشد اما کوری را به خاطر آرامش تحمل نکن. دکتر علی شریعتی

 شریعتی:دنیا را بد ساخته اند.... کسی را که دوست داری تو را دوست نمی دارد.کسی که تو را دوست دارد تو دوستش نمی داری اما کسی که تو دوستش داری و او هم تو را دوست دارد به رسم ایین هرگز به هم نمی رسند .و این رنج
است .زندگی یعنی این

به مسائل بزرگ فکر کنید ، اما از خوشیهای کوچک لذت ببرید .  جکسون براون   

سعادت جامعه به مراتب مهم تر از سعادت فرد است.   افلاطون  

اگر تمام شب را برای از دست دادن خورشید اشک بریزی،لذت دیدن ستاره ها رو هم از دست میدی. 

شکسپیر

کودکان اعتماد می کنند ، زیرا هرگز شاهد خیانت نبوده اند . معجزه آنگاه رخ می دهد که این اعتماد را در نگاه پیری فرزانه

ببینیم . بوین

اصل شجاعت ، اتکا به نفس است .    ژنرال دوگل

دانستن به تنهایی کافی نیست ، دانسته را باید بکار بست . خواستن به تنهائی کافی نیست ، خواسته را باید عمل کرد . گوته

 

در دنیا جای کافی برای همه هست پس بجای اینکه جای کسی را بگیری سعی کن

جای خودت را پیدا کنی چارلی چاپلین 

تنها مرگ است که دروغ نمی گوید  صادق هدایت

 حسین بیشتر از آب، تشنه لبیک بود اما افسوس که به جای افکارش زخم‌های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین درد

 

او را بی‌آبی معرفی کردند. دکتر علی شریعتی

 

شخصیت در جریان زندگی شکل می گیرد .گوته

 

عاقل حرف میزندء چون چیزی برای گفتن دارد. احمق حرف میزند که چیزی گفته باشد.

 

عاشق هرگز ناسزا نمیگوید.



تو بسیار جوانی پسرم. با گذشت سالهاء زمان بسیاری از عقاید تو را تغییر خواهد داد و حتی معکوس خواهد کرد. لذا

برای مدتی از اینکه خود را قاضی مهمترین موضوعات بدانی خودداری کن.



طی یک ساعت بازیء بیشتر از یک سال گفتگو میتوانی خصوصیات اشخاص را کشف کنی.



مرد نیک بد نخواهد دیدء نه در زندگی و نه پس از مرگ.



کلمات دروغ نه تنها فی نفسه بدندء بلکه روح را هم به بد آلوده میکنند.

 

زندگی که بررسی و مطالعه نشوده ارزش زیستن ندارد.  افلاطون

 

همه هستی من آیه تاریکی است که تو را در خود تکرارکنان آه می کشد.  فروغ فرخزاد

 چه مهمانان بی دردسری هستند مردگان

نه به دستی ظرفی را چرک نه به حرفی دلی را آزرده می کنند

تنها به شمعی قانع اند و اندکی سکوووت  حسین پناهی
 

همه ما به نوعی دیوانه ایم . بدترین نوع دیوانگی آنست که موهبت خیالپردازی را از دست بدهیم . بوین 

 

در پایان زندگی ، از روی تعداد مدرک هایی که گرفته ایم ، مقدار مالی که اندوخته ایم و کار های بزرگی که به انجام رسانده

 ایم ، در باره ی ما قضاوت نخواهد شد ،بلکه از ما خواهند پرسید : آیا گرسنه ای را سیر کردی ؛ برهنه ای را لباس

پوشاندی و بی خانه ای را پناه بخشیدی " . گرسنه ی نه فقط لقمه نان که گرسنه ی عشق ، برهنه ی نه فقط از تن پوش که

برهنه از عزت و احترام انسانی و بی خانه ای نه فقط از خشت و گل که بی خانمان به سبب طرد و رانده شدن. مادر ترزا

به اینده فکر نمی کنم زیرا به زودی فراخواهد رسید. البرت انیشتین

انسان هر چه بالاتر برود احتمال دیده شدن وصله ی شلوارش بیشتر می شود. ادیسون

خدایا به هر که دوست می داری بیاموز که عشق از زندگی کردن بهتر استوبه هر کس دوست تر میداری بچشان که

دوست داشتن از عشق برتر است  دکتر علی شریعتی

درباره ی انسانها از روی سوالاتی که می پرسن قضاوت کن، نه جواب هایی که میدن. ولتز

چند واقعیت

بهتر است غرورتان را به خاطر کسی که دوستش دارید از دست بدهید تا این که او را به خاطر غرورتان از دست بدهید 

............. 

هیچ وقت دل به کسی نبند...چون این دنیا اینقدر کوچیکه که توش 2 تا دل کنار هم جا نمی شن...!!ولی اگه دل بستی,هیچ وقت ازش جدا نشو ...!چون این دنیا اینقدر بزرگه که دیگه پیداش نمی کنی

ویلیام شکسپیر میگه: کسی را که دوسش داری ازش بگذر، اگه قسمت تو باشه بر می گرده ، اگر هم بر نگشت حتماً از اول مال تو نبوده پس بهتر که رفت 

به دنبال کسی باش که تو را به خاطر زیبایی های وجودت زیبا خطاب کند نه به خاطر جذابیتهای ظاهریت 

بچه ها چه شوخی شوخی قورباغه های مرداب را سنگ میزنند و قورباغه ها چه جدی جدی میمیرند

یکی به خدا میگه 10000000 سال برات چقدره؟ خدا میگه یک دقیقه، میپرسه 10000000 دلار برات چقدره؟ خدا میگه اندازه یک اکانت، میگه پس خدا یک اکانت به من بده، خدا میگه باشه، فقط یک دقیقه صبر کن

آدمها خیلی نمیتونن از هم دور بشن بالاخره یه چیزی جا میمونه که مجبورن برگردن و برش دار 

فرشتگان از خدا پرسیدن: خدایا تو که بشر رو انقدر دوست داری چرا غم را آفریدی ؟ خدا گفت : غم را به خاطر خودم آفریدم چون این مخلوقه من تا غمگین نباشه به یاد خالقش نمی افته

زندگی انسان دو قسمت است : قسمت اول در انتظار قسمت دوم و قسمت دوم در حسرت قسمت اول

موفقیت پیش رفتن است  نه  به نقطه ی پایان رسیدن!

وقتی به دنیا آمدم درون گوشم اذان گفتند وقتی می میرم برایم نماز می خوانند.زندگی چقدر کوتاه است فاصله ی اذان تا نماز 

دو چیز هیچ وقت از یاد آدمها نمیره

یکی: دوست های خوب یکی: روزهای خوب
یه چیز هم هیچ وقت از دل آدمها بیرون نمیره
روزهای خوب که با دوستهای خوب داشتی

این چهار چیز را در زندگیت نشکن: اعتماد، قول، رابطه و قلب زیرا وقتى این‌ها مى‌شکنند صدا ندارند ولى درد بسیارى دارند 

دانی که چرا ز میوها سیب نکوست: نیمی رخ عاشقست نیمی رخ دوست این زرد و سرخی که در او می بینی: زردیش رخ عاشقست سرخیش رخ دوست 

دوست داشتن رو باید از برگ درخت آموخت وقتی زرد می شه، وقتی می میره ؛ وقتی از درخت جدا می شه ؛ بازم پای همون درخت می افته 

چنین گفت زرتشت: عاشق عاشق شدن باش و دوست داشتن را دوست بدار از تنفر متنفر باش به مهربانی مهر بورز با آشتی آشتی کن و از جدایی جدا باش 

حکایت جالبی است که فراموش شدگان ، فراموش کنندگان را فراموش نخواهند کرد

+ نوشته شده در  سه شنبه 1 شهریور1390ساعت 5:23  توسط بچه دِه  | 

حجاب

« حجاب »

حجاب و باید ها و نبایدها باید از نظر منطق و فرهنگ هر خانواده جدا تعریف شود، بدون آنکه عرف جامعه زیر سوال برود و شرع  محکوم شود ، عرف اکنون جامعه ی ما نه روبنده را می پسندد و نه حاضر شدن در انظار عموم بدون رعایت کردن حیا ، حجاب بخشی از قانون اساسی کشور من است و رعایتش بر تک تک بانوان واجب .بنابراین چه از نظر عرف و چه از نظر شرع با مقوله ی حجاب مشکلی نیست اما تعریف های مختلفی از آن باعث ایجاد اختلاف شده ، برخی بد حجاب را دشمن دین می دانند و برخی قانون شکن و گروهی آن را آزادی می خوانند

حجاب برای من شامل دو بعد است : حجاب رفتار و حجاب بدن که از این دو، حجاب رفتار را به حجاب بدن برتری می دهم

حجاب را تنها چادر نمی دانم گرچه چادر از نظر من حجابی برتر است و حریم زیبایی است اما نه برای مریض دلان پست صفتی که برایشان حجاب کامل و بی حجابی یکی است ، تصور ذهنی انسان های بیمار با چادر یا بی چادر تفاوتی ندارد .بنابراین چادر در این مورد بخصوص مصونیت نمی اورد که بارها دیده و شنیده ام دختران پاکدامنی که با حجاب کامل مورد تعرض مردان سیاه دل قرار گرفته اند

بحث دیگر مربوط به بد حجابی است ، برخی رعایت نکردن حجاب کامل و آرایش صورت را دلیلی بر بدحجابی می دانند و آن را محکوم می کنند ، بارها شنیده ایم و خوانده ایم که می گویند خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد ، بنابراین در اصل زیبا دوستی شکی نیست پس چرا نباید زیبا بود ؟ چرا باید خود را از این نعمت بزرگ خداوند که همان زیبا دوستی است محروم کرد ؟

چهره های بزک کرده ای که عروسکان خیمه شب بازی را به یاد می آورند دوست نمی دارم همان طور که کسی را دوست نمی دارم که سراپا سیاه پوش ، تنها بینی اش از گردی صورت پیداست ، مشکل ما افراط و تفریط است ، مشکل ما شناخت نادرست از قوانین خداست ، مشکل ما نداشتن درکی درست از زیبایی است

می گویند آرایش چهره و بدحجابی باعث فساد جامعه است ، جامعه چشم پاک نمی خواهد ؟ مگر نه اینکه همانقدر که زنان به عفاف و حیا توصیه شده اند مردان را به چشم پاک توصیه کرده اند ؟ به راستی برای چشم مردان بیماردل کدام نسخه تجویز شده که برای چند تار موی بیرون مانده ی از روسری این همه بلوا می کنند ؟

چرا باید به جایی برسیم که حجاب زبان اعتراض نسل من شود ؟ آرایش بیشتر ، رنگ های تند تر ، مدل موهای عجیب و روابط آزاد ، همه و همه زبانی است برای رساندن اعتراض به گوش کسانی که خود را به خواب زده اند و معتقدند که ایران من اسلامی است !

می توان طبق عرف جامعه لباس پوشید ، بنابراین اندک آرایش چهره مان و تار موی بیرون مانده از روسریمان منافاتی با عرف ندارد ، و وقتی که اجازه نمی دهیم که هیچ نامحرمی پایش را از چهارچوب منطق ما فراتر بگذارد جدالی  با شرع پیش نمیاید ، از کجا معلوم که با دیدن چهره ی بی آرایش من هوای نفس بر کسی غلبه نکند ؟از کجا معلوم که کسی با چهره ی زیبای بی زینت کسی دچار خیالات نشود ؟ چرا تنها محدودیت برای من و هم جنسان من است ؟ چرا تمام بایدها و نبایدها برای ماست ؟ لحظه ای به قبل و قبل تر نگاه کنیم ، آنقدر که از بدحجابی می گوییم از بدچشمی گفته ایم ؟ آن قدر که زنان را متهم کرده ایم مردان را نصیحت کرده ایم ؟

حجاب رفتار کجای منطق این روزهای ما قرار دارد ؟ کسی که چادر را بنا بر عقیده ی پدر بر سر می کند یا از ترس به خطر افتادن موقعیت اجتماعیش در جامعه محترم تر است یا منی که حد خود را می شناسم و بی حجاب خوانده می شوم ؟ کدام مسلمان تریم ؟ اویی که دروغ می گوید یا منی که با انتخاب مسلمانی می کنم ؟

چند درصد از کسانی که حجاب کامل دارند با شناخت این حکم را پذیرفته اند ؟ تنها حجاب صرف کفایت می کند ؟ پس این همه فساد از کسانی که خود را پشت نقاب حجاب و عفاف پنهان کرده اند از چیست ؟

چرا گاه از نگاه مردان به ظاهر معتقد بیزار می شویم اما نگاه کسی که نامسلمان خوانده می شود آزارمان نمی دهد ؟گاه نگاه کسانی که خود را برادر دینی می دانند نجابت  را زیر سوال می برد که نگاه پسر جوانی که زیبایی را دوست می دارد اینگونه نیست ، ترس به گناه افتادن برای کدام گروه است ؟دیدن زیبایی، دل کدام گروه را می لرزاند ؟ مگر نه اینکه این همه محدودیت حرص روحی میاورد ؟

کمی واقع بین باشیم ، اسلام دینی به روز است ، اسلام را با زمان روز پیش ببریم با جامعه ای که در آن فساد را در مخمل خوشرنگ خدمت می پیچند و با هلهله تقدیممان می کنند ، میان جامعه ی امروز ، من بد حجاب نیستم ، به قول پدربزرگ خدا تار موی روی پیشانی مرا دوست تر می دارد از جای مهر داغ بر پیشانیشان

نمی توان اسلام را از جامعه جدا کرد چرا که سیاست ما عین دیانت ماست و دین ملعبه ی دست سیاست شده این روزها

سخن طولانی شد، گرچه حرفها باقی مانده اما باید پذیرفت که تنها از آزادی سخن گفتن، آزادی نمی آورد باید اندیشه هارا آزادانه پذیرفت . شاید روزی آزادی درست ، مهمان روزهایمان شود.

+ نوشته شده در  سه شنبه 1 شهریور1390ساعت 5:22  توسط بچه دِه  | 

دخمه

دخمه مادر دختر
+ نوشته شده در  سه شنبه 1 شهریور1390ساعت 5:11  توسط بچه دِه  | 

دخمه

دخمه مادر دختر
+ نوشته شده در  سه شنبه 1 شهریور1390ساعت 5:10  توسط بچه دِه  | 

اعمل ماه مبارک رمضان

سلام به همه دوستان و میهمانان خدا

برای آشنایی با اعمال این ماه مبارک و عزیز مطالب زیر رو از سایت رسمی حوزه برا مطالعه گذاشتم ایشالا مطالعه بفرمائین و هنگام دعاهاتون ما رو هم دعا کنین فرج مهدی موعود علیه السلام فراموش نشه!!

برای مشاهده بر روی لینک زیر کلیک نمایید

« ويژه ماه مبارك رمضان »

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 11:51  توسط بچه دِه  | 

تغذیه در ماه مبارک رمضان

 متاسفانه بعضي به دليل اينكه هنگام سحر احساس گرسنگي نمي كنند، سحري را جدي نمي گيرند و اين مساله مي تواند از نظر جسمي مشكلات غير قابل جبراني را به وجود آورد. در سحر ماه مبارك رمضان بايد غذاي كاملي مصرف شود و در واقع وعده نهاد بايد در ماه مبارك رمضان براي سحر در نظر گرفته شود. آمري نيا غذاهاي كم چربي، انواع و اقسام سبزي ها وميوه ها را براي وعده سحري توصيه كرد. وي در مورد افطاري گفت: به دليل اينكه در طول روز دستگاه گوارشي فعاليتش كم مي شود، در هنگام افطار غذاي سبكي مثل نان و پنير و خرما تناول شود و يكي، دو ساعت بعد افطاري مفصل تري خورده شود. وي اظهار داشت: روزه در ماه مبارك رمضان علاوه بر اينكه عبادت محسوب مي شود به كاهش وزن و كاهش بسياري از بيماري ها كمك مي كند



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 10:24  توسط بچه دِه  | 

پیشینه تاریخی شهرستان رستم

پیشینه تاریخی شهرستان رستم      
نوشته شده توسط ارژنگ نیکنام   

انشان سرزمینی کوهستانی تمدن ایلام بوده است که قبل از مهاجرت آریاییها به ایران و سکونت آنها در مناطق ایران که جزء اصلی انشان یا انزان بوده است. اهمیت رستم در این زمان همین بس که تا همین اواخر مورخان تل اسپید را پایتخت انشان می نامیدند، در دوره عیلام عصر طلایی آن پادشاهانی به وجود آورده اند که از حوالی فهلیان برخواسته بودند.ورزیده ترین و سلحشورترین مردم عیلام در همین منطقه زندگی می کردند. هنگام مهاجرت آریایی ها به ایران ، پارسه در امتداد کوه های زاگرس به فارس آمده و آن را به نام خود نامیدند.گروهی از قبایل پارسی از جمله آنها قبیله در منطقه رستم سکونت گزیدند.  

آقای گریشمن آثار داودور(مادر دختر) در حسین آباد رستم را قبر پادشاهان اولیه سلسله هخامنشی می داند. به تحقیق مشخص است که طایفه مادها از جمله دامداران پارسی بوده که در ممسنی و رستم فعلی سکونت داشته اند. مورخ یونانی کت پاس کورش بزرگ را پسر چوپانی از قبیله مادها می داند بدین ترتیب ایشان معتقدند که کورش بزرگ نسبتی به هخامنش و قبیله او نداشته است.

در جنگ هخامنشیان و اسکندر مقدونی در زمان داریوش سوم زبده ترین سربازان ایران را قبیله مردها تشکیل می دادند و هنگامی که داروش سوم شکست خورد مردم رستم و ممسنی به رهبری آریو برزن در ، دربند پارس (پشتکوه رستم) به مقاومت دست زده و تا همگی کشته نشدند لشکر اسکندر نتوانست به درون پارس وارد شوند.در دوره ساسانیان رستم و ممسنی بازار مهم مناطق دیگر بوده است.

در زمانی که سپاهیان مسلمان به ایران آمد به جرات می توان گفت خونین ترین مقاومت ها و نبرد مسلمانان با ایرانیان در زمان حسن قاضی ممسنی به وقوع پیوست.مورخان نوشته اند که دفاع از ایران در توز به وسیله کرتها (عشایر) صورت می گرفت که گروه گروه از کوه ها برای دفاع سرازیر شده و به دفاع می پرداختند.مردم رستم مثل سایر مردم ایران به دین اسلام گرایش پیدا کردند و اسلام آنها هم از نوع عدالت خواهانه آن یعنی تشیع بوده است.

سالها پس از اسلام به دلیل سکونت قومی به نام شولها در رستم و تمام ممسنی این منطقه شولستان نام گرفت.در دوره اتابکان شولسستان مورد حمایت اتابکان فارس بوده و از آن به بعد ممسنی و از جمله رستم تابع فارس شده و با دیگر مناطق لر نشین پیوندی نداشته است و در آخر دوره صفویه و اوایل دوره افشار نام شولستان منسوخ بوده و ممسنی جای شولستان را گرفته است.( نام رستم 800 سال در تاریخ به این نام شناخته شده است. رستم یادآور پهلوانان ایران و سنبل ملی جوان مردی منطقه خواهد بود.

در دوره صفویه که محمود افغان به ایران لشکر کشید و شهر اصفهان را به محاصره درآورد، مردم ممسنی و به تبعه از آن مردم رستم جان به کف نهاده و لشکری به سوی اصفهان برای دفاع از کشور تدارک دیدند و اگر عدم کفایت شاه صفوی نبود به همراه دیگر ایرانیان هجوم افغانها را در نطفه خفه می کردند و ویرانیهای بعد بوجود نمی آمد.

در زمان قاجار چنان آوازه خانعلی خان رستم بالا گرفت که حکومت را به وحشت انداخت به طوری که فتحعلی شاه قاجار خود برای سرکوبی اهالی رستم تهران را ترک گفت و در اصفهان اجل مهلتش نداد و درگذشت.

شهرستان رستم نه تنها یکی از قدیمی ترین مناطق باستانی فارس، بلکه یکی از کهن ترین منطقه باستانی ایران و بین النهرین به شمار می رود. بقایای اجساد کشف شده در تپه تل بندو و برابر کاوشهای صورت گرفته توسط باستان شناسان آثار زندگی در این شهرستان به 7500 سال پیش برمی گردد. تمدن های پیش از تاریخ این شهرستان مربوط به هزاره پنجم تا هشتم پیش از میلاد و عصر نوسنگی و همچنین تمدن های تاریخی میلادی آن به هزاره سوم پیش از میلاد و تمدن های اسلامی آن مربوط به قرون آغزین اسلامی برآورد می گردد.

یک هزاره پیش از ورود آراییها به فلات ایران تمدن های نیکویی در اقصی نقاط شهرستان رستم پا بر جا بودند که می توان به نقش برجسته کورنگون، سه تلان ایلامی در 4400 سال پیش اشاره کرد.در نوشتار لوح های گلی خزانه تخت جمشید چندین شهر باستانی در منطقه یاد شده که دو تای آنها با نامهای هوهنوری و یونانی در این لوحه های خطوط ایلامی ذکر گردیده است که محل فعلی آنان در چهار بازار تل اسپید ، دهنو و منصورآباد تعیین شده است.بیش از 50 کیلومتر جاده سنگ فرشی روزگار هخامنشی ، اشکانی و ساسانی از قلب این شهرستان می گذشت و یکی از نبرد های مهم پرشیا ، پارس محسوب میگردید. شهرستان رستم در ازمنه قدیم یکی از مناطق سوق الجیشی و استراتژیکی فارس به شمار می رفته که می توان از لشکر کشی اسکندر مقدونی ، والرین امپراطور روم و کراسوس سردار رومی را در آن نام برد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 10:10  توسط بچه دِه  | 

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شهرستان رستم

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی

شهرستان رستم که قبلا یکی از بخشهای شهرستان ممسنی محسوب میگردید از سال 1387 به شهرستان ارتقا یافت و

اکنون شامل دو بخش مرکزی و سورنا میباشد.شهر مصیری مرکز شهرستان رستم می باشد . وسعت شهرستان رستم در

حدود 1200 کیلومتر مربع می باشد و بیش از 60000 نفر جمعیت دارد و دارای .....197..... روستا می باشد. این

شهرستان از طرف شمال به استان کهگیلویه و بویر احمد ، از طرف شرق و جنوب با شهرستان ممسنی و از طرف غرب

با شهرستان گچساران مرز مشترک دارد. ارتفاع متوسط این شهرستان از سطح دریا 920 متر، فاصله تا شیراز 154

کیلومتر و فاصله تا یاسوج 75 کیلومتر می باشد.

ویژگی های شهرستان

وجود رودخانه معروف فهلیان و نقش برجسته کورانگون

طبیعت و جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان

چشمه سارهای مراسخون

این مکان تفرجگاهی دارای چشمه سارهای جوشنده و محل خوبی برای استراحت و تفریح گردشگران و مسا فران

نوروزی میباشد. چشم انداز این منطقه رودخانه ، کوه و آثار تاریخی می باشد. این محل تفرجگاهی به فاصله 40

کیلومتری شمال غربی شهر مصیری و نزدیک به روستای مراسخون سفلی قرار دارد.

سراب سیاه منصور آباد

این جاذبه طبیعی در حدود 28 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری و در کنار روستای سرآب سیاه منصورآباد رستم واقع

شده است. چشم انداز این مکان تفرجگاهی چشمه سارهای جوشنده ، دریاچه قابل قایقرانی و سر گرمی آن شنا و ماهی

گیری و زیارت امام زاده سید نور الدین و دیدار آثار تاریخی میباشد.

پتکون

جاذبه پتکون در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر مصیری و در شرق روستای برآفتاب و شمال روستای بخش زیردو

قرار دارد. چشم انداز این مکان چشمه سارهای جوشنده، کوه، صحرای سرسبز و آثار تاریخی می باشد.

زوال و دشتک

این دو نقطه از شهرستان رستم دارای جاذبه گردشگری و تفرجگاهی می باشند و در 8 کیلومتری شمال غربی شهر

مصیری واقع است.

سرچشمه گجستان

این جاذبه طبیعی در حدود 50 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری قرار دارد. و دارای چشم سارها ، جنگل منابع طبیعی

و آثار تاریخی و چشم انداز های پر صفا میباشد.

آبشار پای تف

یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان رستم به شمار می رود و در حدود 45 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری نزدیک

به روستای سالاری واقع شده است. جنگل، کوه، باغات انار و خانه های مسکونی سنتی منظر گاه این نقطه پر مصفا می

باشد.

پیشینه تاریخی

این شهرستان یکی از شهرستان های کهن استان فارس به شمار می رود که دارای بیش از 120 اثر باستانی می باشد. آثار این شهرستان به سه بخش پیش از تاریخ ( قبل از 5500 )، تاریخی بعد از 5500 سال و اسلامی از سال 1430 به بعد

تقسیم می شود. 58 اثر این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. تمدن های پیش از تاریخ این شهرستان

مربوط به عصر نو سنگی هزاره پنجم تا هشتم پیش از میلاد می باشد. قبل از ورود آرایی ها به فلات ایران تمدن های

دیگر نیز در اقصی نقاط شهرستان رستم پا بر جا بودند که می توان به تمدن بزرگ و با شکوه ایلام باستان اشاره کرد

که آثار این تمدن در شهرستان رستم عبارتند از نقش برجسته ایلامی گورنگون شهر ایلامی چهار بازار می باشد، از لوحه

نوشته های خزانه تخت جمشید ، از چندین شهر باستانی در شهرستان رستم یاد شده است که از جمله از شهرهای هو

هنوری و یوناری می توان نام برد. جاده سنگ فرشی روزگار هخامنشی و ساسانی در این شهرستان به چشم می خورد و

یکی از دربندهای مهم پرشیا پارس محسوب می گردید. این شهرستان یکی از مناطق سوق الجیشی و استراتژیکی فارس

به شمار می رود که می توان از لشکر کشی اسکندر مقدونی ، کراسوس سردار رومی و الرین امپراطور روم نام برد.

بناهای تاریخی

نقش برجسته گورنگون

این اثر منحصر به فرد مربوط به دوران ایلامی و ر 2400 ق.م مسیح بر صفحه کوه گورنگون سه تلان رستم نقش شده

است. عمده نقوش این اثر عبارتند از دو رب النوع ایلامی اینشوشناک و نیراسوپادشاه و ملکه ایلامی وصفی از پرستش

کنندگان آنها که از بالا به پایین سرازیر می شوند ، پادشاه بر روی چمبره ای از مار نشسته و سر مار در سمت چپ او

قرار گرفته وبا دست راست خود آب حیاط مراسم آشتی روان می سازد. ملکه نیز پشت سر پادشاه نشسته است ضمنا

ملکه و پادشاه هر دو تاج های شاخ دار بر سر دارند.

داو دختر یا دی دور (مادر دختر)

این اثر در خور توجه بر خلاف مقابر هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم که همگی از یک طبقه ساخته شده اند ، داو

دختر از دو طبقه عالی ساخته شده است. با توجه به اینکه جلوی دخمه های تخت جمشید و نقش رستم به صورت چلیپا

حجاری گردیده و ستون های جلوی آنها به صورت خاص خود تعبیه شده اند. این نوع اعمال جاری در ساخت گور دخمه

دخمه داو دختر به کار نرفته است و معماری آن تلفیقی از معماری یونان و ایران می باشد. در داخل گور دخمه داو

دختر از تابوت سنگی همانند تابوت های سنگی گور دخمه های هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم دیده نمیشود و در

این گور دخمه تابلو های چوبی استفاده می شده است. اثر داو دختر مربوط به سنوات 550 تا 650 پیش از میلاد بوده و به

فاصله 35 کیلو متری شمال غربی شهر مصیری نزدیک به روستای مراسخون علیا قرار دارد.

شهر تاریخی خفرک

این آثار مدفون در خاک مربوط به قرون آغازین اسلامی بوده و در 500 متری شرق شهر مصیری قرار دارد، نام

خفرک در متون اسلامی قرن چهار به نام شهر آسمان نام برده شده و مقدسی مورخ چهارم در کتاب احسن التقاسم فی

معرفت الاقلیم از آن یاد کرده است.

تل و بندو

این تپه باستانی در بخش مرکزی شهرستان رستم در میان زمینهای کشاورزی روستای تل بندو و بر سر خاک آسفالته

شیراز اهواز با فاصله 500 متری (جاده شوسه) واقع شده است.این اثر تاریخی هر ساله توسط دانشجویان رشته باستان

شناسی دانشگاه کازرون مورد کاوش علمی قرار می گیرد که آثار تمدن های هزاره سوم ق.م و دوران لپوی و تیموریان

در نتیجه این کاوش ها بدست آمده است.

جاده سنگ فرشی مراسخون

یکی از مسیر های جاده شاهی دوران هخامنشی _ ساسانی بوده است که چندین کیلومتر طول دارد. این جاده شاهی بر

داشته که احتمال میرود مردم جهت برگذاری مراسم آیینی از طریق جاده سنگفرشی به محل آتشکده میرفته اند.

خنگ تخته کاظم و نقاره خانه حسین آباد

این آثار به فاصله 30 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری مشرف به روستای حسین آباد و خنیمه علیا بر فراز کوه نقاره

خانه حسین آباد قرار دارد.

تل اسپید و چهار بازار

از جمله شهرهای باستانی شهرستان رستم در نیمه اول هزاره دوم پیش از میلاد می باشد. تل اسپید در سال 1303 شمسی

توسط هیات علمی المانی و در سال 1381 تا 1386 به وسیله هیات ایرانی _ استرالیایی مورد کاوش علمی قرار گرفت و

تمدن های اولیه آن را مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد دانسته اند. هرتسلفه در تل اسپید آجرهایی که حاوی خطوط

ایلامی و مربوط به دوران شتروک نهوخته پادشاه ایلامی بود کشف و تاریخ آنها را مربوط به 1200 تا 1500 پیش از

میلاد برآورد نمودند. این آثار در 4 کیلومتری جنوب غربی شهر مصیری و در کنار روستای تل اسپید قرار دارد.

قلعه مورد

این اثر به فاصله 50 کیلو متری شمال غربی شهر مصیری بر فراز یک بلندی مشرف به رودخانه گجستان و در کنار

روستای دودک واقع است.قلعه طوس در شمال این قلعه و مشرف به آن واقع است.

عمارت

آثار عمارت مربوط به دوران زندیه و به فاصله 50 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری مشرف به روستای عمارت

در رستم 2 واقع است.

آثلر دو سد در زمان ساسانیان

آثار دو سد در روستای منصور آباد با دو سنگ تراشیده هایی به شکل ستون های تخت جمشید در روستای کرم آباد در

زمان ساسانیان بجا مانده.

بقاع متبرکه، امامزاده ها

بقاع متبرکه و مساجد_مکان های اسکان مهمانان نوروزی

1)مکان زیارتگاهی شاه جهان احمد عبداللهی به فاصله 4 کیلومتری جنوب شرقی شهر مصیری قرار دارد.

2)مکان زیارتگاهی امام زاده میر احمد دهنو به فاصله 25 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری واقع شده است.

3)مکان زیارتگاهی امام زاده ابوالحسن مصیری محله شوسنی واقع است.

4)مکان زیارتگاهی امام زاده امیر ایوب در 50 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری واقع شده است.

5)امام زاده پیر شمس در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر مصیری قرار دارد.

مساجد

1)مسجد صاحب الزمان در مرکز شهر مصیری

2)مسجد محمدیه محله بردکوه شهر مصیری

3)مسجد امام حسین محله باقری شهر مصیری

4)مسجد امام حسین روستای بابامیدان جاده گچساران

5)مسجد امام حسن مجتبی در دهنو سادات

6)مساجد صاحب الزمان و محمد رسول الله در کوپن

مکان های اسکان نوروزی در شهرستان رستم

1)پیش دانشگاهی حجاب شهر مصیری با شماره تلفن (0722)4362083

2)دبیرستان راهیان نور شهر مصیری با شماره تلفن 4362233

3) خانه معلم شهر مصیری

4)کانون فرهنگی امام حسین(ع) شهر مصیری با شماره تلفن 4362488

5)دبیرستان شبانه روزی عفت روستای بابامیدان با شماره تلفن 4322590

6)مدرسه شهید وحیدی روستای بابامیدان با شماره تلفن 4322007

7)مدرسه امام خمینی روستای دهنو بخش سورنا با شماره تلفن 4343248

8)دبیرستان شهید مدرس روستای کوپن بخش سورنا با شماره تلفن4464120_4463205


 

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 10:8  توسط بچه دِه  | 

پیشینه تاریخی شهرستان رستم

پیشینه تاریخی شهرستان رستم      
نوشته شده توسط ارژنگ نیکنام   

انشان سرزمینی کوهستانی تمدن ایلام بوده است که قبل از مهاجرت آریاییها به ایران و سکونت آنها در مناطق ایران که جزء اصلی انشان یا انزان بوده است. اهمیت رستم در این زمان همین بس که تا همین اواخر مورخان تل اسپید را پایتخت انشان می نامیدند، در دوره عیلام عصر طلایی آن پادشاهانی به وجود آورده اند که از حوالی فهلیان برخواسته بودند.ورزیده ترین و سلحشورترین مردم عیلام در همین منطقه زندگی می کردند. هنگام مهاجرت آریایی ها به ایران ، پارسه در امتداد کوه های زاگرس به فارس آمده و آن را به نام خود نامیدند.گروهی از قبایل پارسی از جمله آنها قبیله در منطقه رستم سکونت گزیدند.  

آقای گریشمن آثار داودور(مادر دختر) در حسین آباد رستم را قبر پادشاهان اولیه سلسله هخامنشی می داند. به تحقیق مشخص است که طایفه مادها از جمله دامداران پارسی بوده که در ممسنی و رستم فعلی سکونت داشته اند. مورخ یونانی کت پاس کورش بزرگ را پسر چوپانی از قبیله مادها می داند بدین ترتیب ایشان معتقدند که کورش بزرگ نسبتی به هخامنش و قبیله او نداشته است.

در جنگ هخامنشیان و اسکندر مقدونی در زمان داریوش سوم زبده ترین سربازان ایران را قبیله مردها تشکیل می دادند و هنگامی که داروش سوم شکست خورد مردم رستم و ممسنی به رهبری آریو برزن در ، دربند پارس (پشتکوه رستم) به مقاومت دست زده و تا همگی کشته نشدند لشکر اسکندر نتوانست به درون پارس وارد شوند.در دوره ساسانیان رستم و ممسنی بازار مهم مناطق دیگر بوده است.

در زمانی که سپاهیان مسلمان به ایران آمد به جرات می توان گفت خونین ترین مقاومت ها و نبرد مسلمانان با ایرانیان در زمان حسن قاضی ممسنی به وقوع پیوست.مورخان نوشته اند که دفاع از ایران در توز به وسیله کرتها (عشایر) صورت می گرفت که گروه گروه از کوه ها برای دفاع سرازیر شده و به دفاع می پرداختند.مردم رستم مثل سایر مردم ایران به دین اسلام گرایش پیدا کردند و اسلام آنها هم از نوع عدالت خواهانه آن یعنی تشیع بوده است.

سالها پس از اسلام به دلیل سکونت قومی به نام شولها در رستم و تمام ممسنی این منطقه شولستان نام گرفت.در دوره اتابکان شولسستان مورد حمایت اتابکان فارس بوده و از آن به بعد ممسنی و از جمله رستم تابع فارس شده و با دیگر مناطق لر نشین پیوندی نداشته است و در آخر دوره صفویه و اوایل دوره افشار نام شولستان منسوخ بوده و ممسنی جای شولستان را گرفته است.( نام رستم 800 سال در تاریخ به این نام شناخته شده است. رستم یادآور پهلوانان ایران و سنبل ملی جوان مردی منطقه خواهد بود.

در دوره صفویه که محمود افغان به ایران لشکر کشید و شهر اصفهان را به محاصره درآورد، مردم ممسنی و به تبعه از آن مردم رستم جان به کف نهاده و لشکری به سوی اصفهان برای دفاع از کشور تدارک دیدند و اگر عدم کفایت شاه صفوی نبود به همراه دیگر ایرانیان هجوم افغانها را در نطفه خفه می کردند و ویرانیهای بعد بوجود نمی آمد.

در زمان قاجار چنان آوازه خانعلی خان رستم بالا گرفت که حکومت را به وحشت انداخت به طوری که فتحعلی شاه قاجار خود برای سرکوبی اهالی رستم تهران را ترک گفت و در اصفهان اجل مهلتش نداد و درگذشت.

شهرستان رستم نه تنها یکی از قدیمی ترین مناطق باستانی فارس، بلکه یکی از کهن ترین منطقه باستانی ایران و بین النهرین به شمار می رود. بقایای اجساد کشف شده در تپه تل بندو و برابر کاوشهای صورت گرفته توسط باستان شناسان آثار زندگی در این شهرستان به 7500 سال پیش برمی گردد. تمدن های پیش از تاریخ این شهرستان مربوط به هزاره پنجم تا هشتم پیش از میلاد و عصر نوسنگی و همچنین تمدن های تاریخی میلادی آن به هزاره سوم پیش از میلاد و تمدن های اسلامی آن مربوط به قرون آغزین اسلامی برآورد می گردد.

یک هزاره پیش از ورود آراییها به فلات ایران تمدن های نیکویی در اقصی نقاط شهرستان رستم پا بر جا بودند که می توان به نقش برجسته کورنگون، سه تلان ایلامی در 4400 سال پیش اشاره کرد.در نوشتار لوح های گلی خزانه تخت جمشید چندین شهر باستانی در منطقه یاد شده که دو تای آنها با نامهای هوهنوری و یونانی در این لوحه های خطوط ایلامی ذکر گردیده است که محل فعلی آنان در چهار بازار تل اسپید ، دهنو و منصورآباد تعیین شده است.بیش از 50 کیلومتر جاده سنگ فرشی روزگار هخامنشی ، اشکانی و ساسانی از قلب این شهرستان می گذشت و یکی از نبرد های مهم پرشیا ، پارس محسوب میگردید. شهرستان رستم در ازمنه قدیم یکی از مناطق سوق الجیشی و استراتژیکی فارس به شمار می رفته که می توان از لشکر کشی اسکندر مقدونی ، والرین امپراطور روم و کراسوس سردار رومی را در آن نام برد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 10:4  توسط بچه دِه  | 

تامین اعتبار به منظور جبران خشکسالی

عبدالرضا مرادی در تذکری به رئیس جمهور خواهان تامین اعتبار به منظور جبران خشکسالی ها شد

 

 

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی در مورخه 30 آبان 89 در تذکری به رئیس جمهور خواهان تامین اعتبار به منظور جبران خشکسالی های پیاپی و متوالی در استان فارس علاوه بر اعتبارات ابلاغ شده در سال جاری (89) گردید.

در متن این تذکر آمده است: با توجه به اینکه استان فارس در سال های اخیر شاهد خشکسالی های متوالی بوده است و همین امر باعث ورود خسارت به کشاورزان، دامداران و همه مردم شریف فارس شده است، لذا دستور فرمایید از اعتبارات موضوع ماده 10 قانون تنطیم بخشی از اعتبارات موضوع 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در کشور علوه بر اعتبارات ابلاغ شده سال جاری، اعتبار لازم تعیین و ابلاغ گردد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 10:0  توسط بچه دِه  | 

لزوم تسریع در عملیات گازرسانی به مردم

     

لزوم تسریع در عملیات گازرسانی به مردم

دوم آذر 89 عبدالرضا مرادی نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه توضیح وزیر نفت در مورد گازرسانی به روستاها، شهرها و بخش های فاقد گاز موضوع مصوبات مقام معظم رهبری و سفرهای دور اول، دوم و سوم هیات دولت به فارس گردید.

مرادی در شرح تذکر خود آورده است: با عنایت به اینکه در سفر سال 87 مقام معظم رهبری و سفر رییس جمهور محترم و هیات دولت در سال های 86، 87 و 88 به استان فارس، گازرسانی به روستاها (135 روستا) و برخی از بخش ها و مناطق سردسیری و برخی از شهرها به تصویب رسیده است، لذا دستور فرمایید در سال 1389 نسبت به تسریع نسبت به عملیات اجرایی این امر اقدام گردد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:59  توسط بچه دِه  | 

آموزشکده پیراپزشکی شهرستان ممسنی به دانشکده پزشکی ارتقا یافت

     

عبدالرضا مرادی نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی طی مکاتبه ای با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر ارتقا آمورشکده پیراپزشکی به دانشکده پزشکی گردید.

مرادی طی این درخواست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم ممسنی در سال 87، استعدادهای موجود در شهرستان های ممسنی و رستم و جمعیت بالای دانشجویان پزشکی این دو شهرستان، سابقه وجود دانشکده پزشکی در شهرستان قبل از انقلاب، مهیا بودن ساختمان جهت استقرار این مرکز و اعلام همکاری بومیان این شهرستان ها که در نقاط دیگر کشور مشغول به خدمت می باشند جهت عضویت در هیات علمی این دانشکده، خواستار ارتقا آمورشکده پیراپزشکی ممسنی به دانشکده پزشکی گردید.

لازم به ذکر است پیرو دستور وزیر محترم و پیگیری های نماینده سخت کوش شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی آموزشکده پیراپزشکی شهرستان ممسنی به دانشکده پزشکی ارتقا یافت.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:57  توسط بچه دِه  | 

پرداخت تسهیلات به صیفی کاران

مرادی خواستار پرداخت تسهیلات به کشاورزان و صیفی کاران شهرستان های ممسنی و رستم شد.

 

 

عبدالرضا مرادی نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به مدیر عامل بانک کشاورزی کشور خواستار پرداخت تسهیلات به کشاورزان و صیفی کاران شهرستان های ممسنی و رستم شد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در متن نامه ای خطاب به دکتر طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی بیان نموده است:

همان گونه که استحضار دارید کشاورزان و صیفی کاران شهرستان های ممسنی و رستم در سال زراعی 89 – 90 به علت عذم بارش به موقع باران، موفق به کشت غلات نگردیده و به همین علت مجبور شدند که قریب هشت هزار هکتار از اراضی ملکی و استیجاری خود را به کشت هندوانه اختصاص دهند و در همین راستا مبالغ بسیار زیادی را استقراض نموده و هرینه کرده اند و متاسفانه به علت کاهش شدید قیمت محصولات، به ازای هر کیلو هندوانه 1500 ریال متضرر شده اند، با توجه به اینکه این قشر زحمت کش هیچ راهی برای جبران خسارت و جبران دیون خود ندارند، لدا خواهشمند است دستور فرمایید بانک کشاورزی استان فارس نسبت به پرداخت تسهیلات به صیفی کاران و کشاورزان دو شهرستان ممسنی و رستم اقدام نمایند.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:53  توسط بچه دِه  | 

ورود به حریم خصوصی افراد جرم است!

ورود افراد به حریم خصوصی خانواده‌ها بدون حکم قضایی خلاف قانون است

 

 

 

نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی، گفت: درباره جمع‌آوری ماهواره‌ها بعضا گزارش‌هایی ارائه می‌شود که این کار بدون ارائه حکم قضایی و اطلاع قبلی به صاحبان خانه صورت می‌گیرد و این افراد اینگونه وارد حریم خصوصی خانه‌ها می‌شوند در حالی که ورود افراد به حریم خصوصی بدون اطلاع قبلی و ارائه حکم قضایی خلاف قانون و برخلاف موازین شرعی است.

"عبدالرضا مرادی" در گفت‌وگویی با اشاره به جمع‌آوری ماهواره‌ها در سطح کشور، تصریح کرد: داشتن ماهواره بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود و مراجع انتظامی و قضایی مکلف هستند که با اینگونه موارد برخورد کنند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اصل موضوع امر پذیرفته‌ای است و به هر حال باید این قانون اجرا شود اما این که بعضا گزارش‌هایی ارائه می‌شود که اقدام به جمع‌آوری ماهواره‌ها  بدون ارائه حکم قضایی و اطلاع قبلی به صاحبان خانه می کنند و این افراد اینگونه وارد حریم خصوصی خانه‌ها می‌شوند کار درستی نیست.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی افزود: ماموران برای ورود به منازل باید اطلاع دهند و در غیر این صورت ورود آنها به حریم خصوصی بدون اطلاع قبلی خلاف قانون و برخلاف موازین شرعی است زیرا در احکام اسلامی و شرعی اینگونه برخورد‌ها پذیرفته نیست و باید براساس احکام شرعی و دینی اقدام به این کار کرد.

رئیس کمیته ی حقوق عمومی و بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی خاطرنشان کرد: اگر قرار است افراد برای جمع‌آوری ماهواره‌ها وارد حریم خصوصی شوند باید از قبل اطلاع دهندو با ارائه حکم قضایی وارد منازل شود و در کمال احترام به بازرسی از منازل و پشت‌بام‌‌ها بپردازند.

مرادی گفت: مردم این حق را دارند از کسانی که قصد دارند وارد خانه‌هایشان می‌شوند، حکم قضایی درخواست کنند؛ این حق آنهاست و نباید این مساله نادیده گرفته شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، بیان داشت: در این صورت بدبینی در مردم ایجاد نخواهد شد و مردم نسبت به عملکرد نظام نیز ناراحتی نخواهند داشت و اگر کسی این مسائل را رعایت نکرد می‌توان آن فرد را به مراجع قضایی معرفی کرد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:52  توسط بچه دِه  | 

نامه مرادی به رئیس جمهور

عبدالرضا مرادی در تذکری به رئیس جمهور خواهان تامین اعتبار به منظور جبران خشکسالی ها شد

 

 

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی در مورخه 30 آبان 89 در تذکری به رئیس جمهور خواهان تامین اعتبار به منظور جبران خشکسالی های پیاپی و متوالی در استان فارس علاوه بر اعتبارات ابلاغ شده در سال جاری (89) گردید.

در متن این تذکر آمده است: با توجه به اینکه استان فارس در سال های اخیر شاهد خشکسالی های متوالی بوده است و همین امر باعث ورود خسارت به کشاورزان، دامداران و همه مردم شریف فارس شده است، لذا دستور فرمایید از اعتبارات موضوع ماده 10 قانون تنطیم بخشی از اعتبارات موضوع 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در کشور علوه بر اعتبارات ابلاغ شده سال جاری، اعتبار لازم تعیین و ابلاغ گردد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:51  توسط بچه دِه  | 

درخواست مرادی برای افزایش سهمیه گازوئیل (نفت و گاز) شهرستان های ممسنی و رستم

 

عبدالرضا مرای نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای رسمی از مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خواستار افزایش سهمیه گازوئیل (نفت و گاز) شهرستان های ممسنی و رستم شد.

 

نماینده مردم ممسنی و رستم در نامه ای خطاب به مهندس سالاری مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی نوشت:

احتراماً نظر به اینکه میزان سهمیه  گازوئیل (نفت و گاز) شهرستان های ممسنی و رستم جواب گوی نیاز داخلی این دو شهرستان و کامیون های عبوری از جاده ترانزیتی فارس-خوزستان که از حوزه مذکور تردد می نمایند، نمی باشد، این امر باعث نارضایتی شدید مصرف کنندگان گردیده است. بنابراین خواهشمند است جهت حل مشکل دستور فرمائید روزانه مقدار 200 هزار لیتر  گازوئیل (نفت و گاز) به سهمیه ی شهرستان های مذکور اضافه گردد تا مشکل شهرستان های موصوف برطرف گردد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:47  توسط بچه دِه  | 

نامه عبدالرضا مرادی به معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور

 

در اعتراض به حذف شهرستان رستم از لیست شهرستان های برگزار کننده کنکور سراسری 90

 

  عبدالرضا مرادی در گفت گویی بیان داشت: در یوم جاری مطلع شدم شهرستان رستم از لیست شهرستان های برگزار کننده کنکور 90 حذف شده که بلافاصله طی نامه ای خطاب به معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش کشور و رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس خواستار حل این مشکل در یوم جاری و تعیین شهرستان رستم به عنوان یکی از حوزه های برگزار کننده کنکور سراسری 90 شدم.

متن نامه بدین شرح است:

-----------------------------------------------------------------

جناب آقای دکتر سروالدین

معاون محترم وزیر و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور

با سلام و تحیات الهی

احتراماً، نظر به اینکه در یوم جاری (31 خرداد 90) مطلع گردیدم که در برگزاری کنکور سراسری سال 1390، شهرستان رستم به عنوان یکی از شهرستان هایی که قریب 15 سال کنکور سراسری در آن برگزار می گردیده است، به عنوان یکی از شهرستان های برگزار کننده کنکور سراسری از لیست، حذف گردیده است.

با توجه به اینکه حذف این شهرستان از برگزاری کنکور سراسری تبعات اجتماعی منفی در پی داشته و باعث نارضایتی دانش آموزان و خانواده های آنان گردیده است و این در حالی است که شهرستان رستم تا نزدیکترین حوزه برگزار کننده کنکور سراسری (شهرستان ممسنی) بیش از 20 تا 170 کیلومتر فاصله دارد و به همین علت حضور دانش آموزان شهرستان رستم در حوزه دیگری (شهرستان ممسنی) غیر از شهرستان رستم، با مشکل بسیار جدی مواجه می باشد، بنابراین خواهشمند است جهت حل مشکل دستور فرمائید در یوم جاری نسبت به تعیین شهرستان رستم به عنوان حوزه برگزار کننده کنکور سراسری در سال 1390 اقدام گردد.

قبلاً از حسن همکاری جنابعالی کمال تشکر و قدردانی به عمل می آید.

عبدالرضا مرادی

نماینده مردم ممسنی و رستم

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:47  توسط بچه دِه  | 

تحلیلی بر انتخابات در ممسنی

       قبل از آغاز مطالبم لازم می دانم عنوان انتخابی را برای این مقاله هر چند به اختصار، توضیح دهم. اگرچه عده ای عنوان زیر پوست انتخابات را بیشتر و مناسبتر می دانند؛ اما آنچه قصد من در این مقاله است کوششی خواهد بود تا تحلیلی از زوایای مختلف انتخابات اعم از آغاز، تبلیغات، فرهنگ انتخاباتی، شعارها، برخورد مردم و …  در شهرستان ممسنی در ادوار گذشته ارائه نموده و همچنین به چشم اندازی از انتخابات آینده ی شهرستان های ممسنی و رستم  در ادوار بعدی به دست دهم.

همه ما در باب چیستی و چگونگی انتخابات، نیک مطالب کم و بیش در خور و شایسته ای، چه علمی و یا غیر علمی را می دانیم و آموخته ایم. همچنین است تفکرمان در مورد دستگاهی به نام میکروسکوب؛ وسیله ای که کار اصلی اش بزرگنمایی اشیاء و ذرات بسیار ریز است؛ تا بتوانیم این اشیاء ریز و به اصطلاح میکروسکوبی را بهتر و دقیق تر با ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردش مورد مطالعه قرار داده و بشناسیم. لذا تلاش می شود تا انتخابات در ممسنی را در ادوار مختلف گذشته به زیر میکروسکوب برده؛ فراز و نشیب های آنها را بررسی کرده تا به درک بهتر از آنچه بر ما و شهرستان مان رخ داده برسیم و به یاری خداوند گذشته مان را چراغ راه آیندمان کنیم و از زیر و بم این شیئی مهم و سرنوشت ساز اطلاع و آگاهی بیشتری کسب کنیم.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:32  توسط بچه دِه  | 

سد پارسیان

قول رئیس‌جمهور برای احداث سد پارسیان هنوز عملی نشده است

عبدالرضا مرادی نماینده مردم ممسنی در مجلس گفت: علی‌رغم پیگیری‌های متعدد و قول رئیس جمهور به مردم مبنی بر اینکه سد پارسیان در سال ۸۹ و ۹۰ احداث می‌شود، اما هنوز هیچ کاری انجام نشده است.
عبدالرضا مرادی نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در تذکر آئین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۱۹۲ و ۱۹۳ اظهار داشت: تذکر من مربوط به سؤالی راجع به سد پارسیان در استان فارس، شهرستان ممسنی است که بیش از ۱۵ ماه در هیئت رئیسه مانده است و متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های متعدد و قول رئیس جمهور به مردم مبنی بر اینکه این سد در سال ۸۹ و ۹۰ احداث می‌شود، اما هنوز هیچ کاری انجام نشده است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم احداث این سد خشکسالی گریبانگیر این استان شده و کشاورزان شهرستان ممسنی متضرر شده‌اند، گفت: قریب به ۶ هزار هکتار هندوانه در این شهرستان کشت شد اما به دلیل کاهش نزولات آسمانی این مقدار برداشت نشد و از آنجایی که قیمت هندوانه به شدت افت کرده بود این هندوانه‌ها در زمین‌ها ماندند و نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان به کشاورزان این شهرستان ضرر وارد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: علیرغم این مشکلات هنوز هیچ کاری در این رابطه نشده است لذا تقاضا دارم هیئت رئیسه سؤال راجع به سد پارسیان را به صحن مجلس بیاورند، همچنین دولت در خصوص خسارات وارده به صیفی‌کاران شهرستان ممسنی اقدام کند.

مرادی همچنین یادآور شد: هر سال که بحث برنج‌کاران شمال مطرح می‌شود شاهد این هستیم که مورد توجه قرار می‌گیرند اما به مردم جنوب کشور که همواره در بحث صیفی کاری با مشکلاتی مواجه‌اند، هیچ توجهی نمی‌شود.

سید شهاب‌الدین صدر نایب رئیس دوم مجلس که در ریاست ساعات پایانی جلسه امروز صحن را برعهده داشت در پاسخ به تذکر مرادی گفت:انشاء‌الله بحث سؤال طبق روال در دستور قرار خواهد گرفت همچنین بحث جبران خسارات صیفی‌کاران شهرستان ممسنی نیز هم در دولت و هم از طریق هیئت رئیسه پیگیری خواهد شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:23  توسط بچه دِه  | 

اشعار مقام معظم رهبری

            انتظار

شعری از مقام معظم رهبری درباره انتظار

دلم قرار نمی گیرد از فغان بی تو

سپندوار زکف داده ام عنان بی تو

ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ

ز جام عشق لبی تر نکرد جان بی تو

چو آسمان مه آلوده ام ز تنگ دلی

پر است سینه ام ز اندوه گران بی تو

نسیم صبح نمی آورد ترانه شوق

سربهار ندارند بلبلان بی تو

لب از حکایت شبهای تار می بندم

اگر امان دهدم چشم خون فشان بی تو

چو شمع کشته ندارم شراره ای به زبان

نمی زند سخنم آتشی به جان بی تو

زبی دلی و خموشی چون نقش تصویرم

نمی گشایدم از بی خودی زبان بی تو

عقیق صبر به زیر زبان تشنه نهم

چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو

گزارش غم دل را مگر کنم چو امین

جدا ز خلق به محراب جمکران بی تو

3




   
مهر افروزان


ازسرجان بهر پیوندکسان برخاستم                چون الف در وصل دلها از میان بر خاستم

وازگون  هرچندجام روزیم چون لاله بود             از کنار خوان قسمت  شادمان برخاستم

بزم هستی را فرض مهر فروزان تو بود        همچو شبنم چهره چون کردی عیان برخاستم

همچو بلبل با گران جانان ندارم الفتی          طوطیان چون لب گشودند از میان برخاستم

از لگد کوب حواث عمر دیگر یافتم                  چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم

طاقت دم سردی  دوران ندارم همچو گل            دربهار افکنده رخت ودر خزان بر خاستم

آزمودم عیش راحت را به کنج دام تو                از سر جولانگه کون ومکان بر خاستم

صحبت شورده حالان مایه شوریدگی است    با امین هرگه نشستم   بی امان برخاستم



غمگساری یاران

زآه سینه سوزان ترانه می سازم

                                                     چو نی زمایه جان این فسانه می سازم

به غمگساری یاران چو شمع می سوزم

                                                           برای اشک دمادم ، بهانه می سازم

پر نسیم به خوناب اشک می شویم

                                                          پیامی از دل خونین روانه می سازم

نمی کنم دل ازین عرصه شقایق فام

                                                             کنار لاله رخان آشیانه می سازم

در آستان به خون خفتگان وادی عشق

                                                     برون ز عالم اسباب ، خانه می سازم

چو شمع بر سر هر کشته می گذارم جان

                                                          ز یک شراره هزاران زبانه می سازم

ز پاره های دل من شلمچه رنگین است

                                                    سخن چو بلبل از آن آشیانه می سازم

سر و تن و دل و جان را به خاک می فکنم

                                                       برای تیر تو چندین نشانه می سازم

کشم به لجه شوریدگی بساط " امین
"

                   کنون که رخت سفر چون کرانه می سازم


5



یاران خراسانی

سرخوش زسبوی غم  پنهانی  خویشم         چون زلف تو سرگرم پریشانی خویشم

   در بزم  وصال  تو  نگویم  زکم وبیش         چون آیینه خوکرده به حیرانی خویشم

  لب  باز  نکردم  به  خروشی  و  فغان          من  محرم  راز دل  طوفانی  خویشم

  یک  چند پشیمان شدم از رندی و مستی        عمری  پشیمان  ز  پشیمانی   خویشم

  از شوق  شکر  خند  لبش جان نسپردم           شرمنده  جانان  بگرانجانی   خویشم

  بشکسته تر از خویش ندیدم به همه عمر         افسرده دل ازخویشم وزندانی خویشم

  هر چند  امین  بسته  دنیا  نیم       اما            دلبسته   یاران   خراسانی    خویشم





                   برای سلامتی آقا امام زمان وتعجیل در فرجش  صلوات و عجل فرجهم
+ نوشته شده در  سه شنبه 25 مرداد1390ساعت 9:9  توسط بچه دِه  | 

امام جمعه شيراز :

با استفاده از معنويات اجازه ندهيم فضاي معنوي شهر آلوده به گناه شود
شيراز- نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز گفت: حرمت ماه رمضان را حفظ و با استفاده از معنويات اجازه ندهيم فضاي معنوي شهر آلوده به گناه شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي آيت الله ايماني نماينده ولي فقيه و امام جمعه شيراز درخطبه هاي نماز شيراز گفت: اجازده ندهيم عناصر هنجار شكن در ماه رمضان با قيافه هايي كه نبايد در جامعه آشكار شوند، فضاي جامعه را آلوده كنند و چشم جوانان را بدنبال خود بكشانند كه اين تيري به قلب روزه داراست.
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 21 مرداد1390ساعت 15:39  توسط بچه دِه  | 

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان

وظیفه نسل پرنشاط و جوان دانشجو؛ تداوم و تکامل خط مستقیم و بدون انحراف انقلاب(۱۳۹۰/۰۵/۱۹ - ۲۱:۰۶)

حدود دو هزار نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای علمی – فرهنگی – سیاسی – انقلابی و صنفی دانشگاههای سراسر کشور عصر امروز با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار صمیمی و پرنشاط با تشریح روند انحرافات انقلابهای جهان، به تبیین مفهوم ثبات و استقرار انقلاب اسلامی پرداختند و تأکید کردند: انقلاب عظیم ملت ایران با اهداف مشخصی بوجود آمد و به عنوان یک استثناء در تاریخ، همچنان همان اهداف و ارزشها را بدون انحراف پیگیری می کند.

ادامه مطلب

+ نوشته شده در  جمعه 21 مرداد1390ساعت 15:28  توسط بچه دِه  | 

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی سه پروژه ورزشی و گاز رسانی در ممسنی

 با حضور استاندار فارس در شهرستان ممسنی دو سالن ورزشی افتتاح؛ و عملیات اجرایی یک پروژه گاز رسانی آغاز شد.

در سفر یک روزه مهندس حسين صادق عابدين به شهرستان ممسنی که با حضور مرادی نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، حسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و گنجه ای فرماندار شهرستان انجام شد...

ادامه مطلب

+ نوشته شده در  سه شنبه 18 مرداد1390ساعت 20:25  توسط بچه دِه  | 

درد

دردم از بی مهری است دردم از بیخردی، دردم از شهر فجیع،  تنها بمردن در پس پس کوچه های بی کسی!

تا به کی من سر کنم با این همه دل واپسی؟! رخصت میدان تو اذن خداوند است و بس! رمز پیروزی تو یا لثارات است وبس! من به شوق آمدن غسل شهادت میکنم، در کنار تو به کعبه من نظارت میکنم، لیک میدانم منه بی آبرو، در کنارت آرزوی این جسارت میکنم.

من به امید دعا های شبانه آمدم،جان سپردن در کنار ابن زهرا آمدم، گریه های من کنار جمکران ره به سوی آن وجوت می نهاد.

عاقبت آرزوی دیدن روی جمیل  می کشد هر روز و شب جان حقیر !

*** تقدیم به تنها امید روزهای خوشبختی مهدی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)***

+ نوشته شده در  دوشنبه 17 مرداد1390ساعت 21:51  توسط بچه دِه  | 

کودک

بنام خدای غریبی ها

بنام آنکه وجودش مقدمه هر موجود است

سلام ...

سلام به تمام آنچه  هست و نیست

سلام به زیباترین های خدا

درود بر تمام زشتی هایی که زیبا هستند ولی آدمی آن را زشت خو میکند!

میخواهم بگویم ...

میخواهم بخوانم ...    

میخواهم فریاد بزنم از این همه بی مهری از این همه دلتنگی!

از این همه نفهمی !!

فهمی که دم زدن از آن آدمی را نادان میکند !

حرف من توهین نیست حرف من حقیقتی است تلخ که آدمی را از انسانیت جدا میکند!

شاید دگر نباشد آدمی ...

شاید دگر نباشد زندگی ...

شاید دگر نباشد دست نوازش کسی بر سر کودکی!!

شاید دگر نزند کسی بوسه بر دست مادری ...

شاید دگر نباشد نگاه مظلومانه کودکی تنها !

نگاهی که رحم را در چشم عابران جستجو می  کند ...

و چقدر سنگین است ...                                                   

چقدر درد ناک ...

آه که میفهمد؟!

که میداند؟! شاید این کودک گله از تنهایی دارد!

شاید این کودک گله از درد فقیری دارد!

شاید این کودک نیاز به مهر مادری دارد!

کسی چه می داند؟

کسی چه می داند درد پسرک چیست؟!

کسی چه میداند غم بی مادری چیست؟!

کسی چه میداند، شاید آن کودک امید دستی را دارد که صورت چرکینش را نوازش کند ..

شاید در حسرت شنیدن صدای زیبای مادری است که او را فرزندم صدا بزند!

ناامید است...

نا امید از همه دنیا ...

ناامید از عابری که بیاید ...

بیاید و بگیرد دستی تنها را ...

ولی حیف هیچ کس رحم ندارد ...

همه بی مهرند ...

همه سنگ دل ...

همه میترسند که شوند یار کودکی تنها!

فهمید!

فهمید که نیست ...

نیست عابری که دلش رنگ خدا باشد ...

باز ناامید از همه دنیا، برداشت

برداشت جایش را

جایی که سرد بود

حتی کارتن زیر پایش، جنسش از درد بود ..!

آرام آرام ، قدم زنان، رفت ...

رفت تا در جستجوی خدا باشد

شنیده بود که تنها خداست که حامی یک کودک تنهاست!!!

"حامی"

 

+ نوشته شده در  دوشنبه 17 مرداد1390ساعت 21:25  توسط بچه دِه  | 

وداع

    چگونه با تو وداع كنم در حاليكه هر لحظه تو را دركنار خويش ميبينم ...

چگونه خداحافظيت را باور كنم درحالیکه كه شبها در سرزمين  تنهائيم تنها ماه شب چهارده بودي! ليك اي گل هميش بهارم تو را دست خدا مي سپارم تو را دست فرشته هاي آسمان ميسپارم تو را با اندوهي از غم و تنهايي با كوله باري از بغضهاي تماشايي وداع ميگويم!!


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 17 مرداد1390ساعت 19:41  توسط بچه دِه  | 

دفاع از هویت

با سلام

ابتدا وظیفه میدانم از هفته نامه عصر مردم بدلیل پوشش خبری مناسب شهرستانهای ممسنی  و رستم و انعکاس واقعی حوادث و اخبار هر دو شهرستان، و همچنین ابتکار جالب برای معرفی روستاهای اطراف ، کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم.انصافاً توزیع کامل این هفته نامه در سطح شهرستان گامی بلند در جهت فرهنگی شدن شهرستان و افزایش سرانه مطالعه دارد.و اما....

در شماره قبلی این هفته نامه در معرفی روستای حسین آباد، عصر مردم عکسی از دخمه مادر دختر را به چاپ رسانید که با توجه به آن و توضیحاتی که در متن داده شد  استنباط خواننده این بود که این اثر تاریخی و گرانقدر، متعلق به روستای حسین آباد می باشد لذا اینجانب وظیفه دیدم به نمایندگی از همه اهالی محترم روستای مراسخون علیاء از این هویت  و میراث گرانقدر که معرف تمدن دیرینه روستایمان است دفاع کنم. اینجانب  ابتدا سه دلیل محکم را ذکر کرده و سپس به معرفی روستای مراسخون می پردازم:

 

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 16 مرداد1390ساعت 22:31  توسط بچه دِه  | 

دخمه مادر دختر(دی دوور)

 

دی و دوور

در 45 km  شمال غربی نور آباد (در روستای مراسخون علیا) یک مقبره سنگی متعلق به عصر باستان دیده می شود .  برای بازدید از این دخمه باید ابتدا وارد شهرستان ممسنی و سپس وارد شهرستان رستم و پس از طی مصیری 40 کیلومتری وارد بخش سورنا شد. پس از ورود به بخش سورنا با عبور از دهستان کوپن از پل بریم رد خواهید شد و در اولین انحرافی سمت راست به روستای مراسخون می رسید که پس از طی مصیری حدود 5 کیلومتری وارد روستای مراسخون علیاء میشوید که درابتدای روستا تابلوی معرفی اثر توسط میراث فرهنگی نصب شده است . برای دیدین این اثر زیبا با هماهنگی یکی از افراد روستا به عنوان راهنما میتوانید یکی از شگفتی های تاریخ را نظاره کنید.

گروهی این مقبره را منسوب به کورش اول (چپش پیش) و عده ای دیگر ان را آرامگاه آریوبرزن سردار ایرانی میدانند . این دخمه مركب از دو اتاق است كه نمای آن از دو طرف ورودی با دو نیم ستون تزیین شده است. بالای ستون ها هفت آتشدان كنگره دار هخامنشی را بر سنگ به طور برجسته حجاری نموده اند. مورخین معتقدند این مقبره باید متعلق به یكی از شهریاران هخامنشی ( احتمالاً كوروش اول) باشد و به 550 تا 650 سال پیش از میلاد تعلق دارد. عده ای نیز آن را به دوره ماد نسبت می دهند.



 

 

 

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 16 مرداد1390ساعت 22:13  توسط بچه دِه  | 

رمضان ماه خاطرات معنوی

+ نوشته شده در  یکشنبه 9 مرداد1390ساعت 20:9  توسط بچه دِه  | 

مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر